torsdag 8. januar 2009

Australia: hate it or love it?


I går var jeg på kino igjen, og så denne gangen krigseventyret Australia med blant andre Nicole Kidman og Hugh Jackman i hovedrollene. Etter å ha skumlest en del lunkne kritikker og negative kommentarer om filmen, var jeg vel ganske skeptisk til det som så ut til å være et kjærlighetsdrama fra ende til annen. Noe det vel forsåvidt nesten var. Men det betyr ikke at det var noe negativt. Jeg sier ikke at denne filmen passer alle, og det vel nettopp derfor filmen har fått så varierende terningkast, alt fra 2 til 5 i norske aviser. Men kanskje det er verdt å gi den en sjanse? Jeg gjorde det, og ble egentlig positivt overrasket.

I starten virka det kanskje litt tråkt, mye skravling og bytting av scener (og til tider ganske spesiell teksting som følge av at den australske aksenten skal gjenspeiles i tekstinga) gjorde at det virka litt tungt og annspent. Men det hele går ganske raskt over til at det flyter lettere. Jeg er ikke fan av å fortelle for mye av handlingen i filmen når jeg skriver om de, ettersom jeg ikke vil ødelegge opplevelsen for de av dere som eventuelt skal se filmen, men kort fortalt handler filmen om en rikmannsfrues (eller forsåvidt rikmannsenkes) møte med Australias ville omgivelser og natur, om hvordan hun går inn for å fullføre sin ektemanns drøm, knytter nære bånd til urbefolkningen, utvikler et kjærlighetsforhold til "the Drover", og om hvordan krigen inntar Australia, alt fortalt på en eventyraktig måte, med litt magi og overdrivelser, som igjen kler filmen og gir den sjarm. Man ser at det er mye dataeffekter og filter inni bildet og omgivelsene ser både nå og da ganske surrealistiske ute, men det er ganske så vakkert å se på.
Jeg trodde flere ganger underveis at nå var vel filmen slutt, for det virket som om historien hadde sin ende, men da var visst ikke filmen mer enn rundt halvveis. Men det gjorde egentlig ikke så mye, filmen holdt seg egentlig underholdende og spennende under det meste av tiden.

Jeg tror denne filmen er, som overskriften sier, en film de fleste enten liker godt, eller ikke liker i hele tatt. Jeg er en av de som likte den, men for de som vil ha bare action/eventyr er nok ikke det her riktig film, da er det nok litt for mye følelser inni bildet.
Se den og bedøm selv :)

Ingen kommentarer: